Jak na motokrosový tréning pro děti

Máme motorku, máme vybavení, můžeme tedy začít jezdit. Pokud nemáte zkušenosti s motokrosem, budete potřebovat někoho, kdo to dítě naučí. Motokrosový tréning pro děti má svá pravidla a pokud nejsou dodržována, může dojít ke zranění. Proč? Důvodů je víc. Jeden je, že i když se to třeba nezdá, tak aby byla jízda na terénní motorce pro dítě bezpečná, musí dítě zvládnout techniku jízdy. A ta opravdu není jednoduchá, právě naopak. Další důvod pro využít trenéra je třeba ten, že když už jste za motorku a vybavení dali minimálně několik desítek tisíc, možná i přes sto, tak by nedávalo smysl nenaučit se jezdit pořádně.

Teorie a technika jízdy na motokrosové motorce

Nebudu sepisovat detailní teorie o technice, na to si netroufám. Můžu ale pro ilustraci napsat nějaké příklady, co si vlastně pod tou technikou představit.

  • Pozice těla = jak na motorce stát, případně sedět. Liší se základní pozice, pozice při brždění, akceleraci, mění se podle podkladu (sucho, mokro, bláto, písek).
  • Pozice rukou, zejména loktů
  • Umístění nohou na stupačkách
  • Správné použití přední brzdy
  • Správné použité zadní brzdy
  • Správné použití plynu
  • atd. atd. atd.
Soustředění od AČR, Klatovy

Tohle je pár hlavních bodů. Asi jsem na něco zapomněl, ale spíše mi šlo o to ukázat, že opravdu nejde jen sednout na motorku a jet. Respektive, zpočátku to třeba jde, ale pokud včas někdo nezačne opravovat chyby, může se z nich stát návyk, který se bude odstraňovat špatně. Je to totiž docela zvláštní, ale často začínající jezdec dělá vše výše uvedené špatně, přesně obráceně, než se má. Tedy jezdí moc vzadu (sedí na blatníku), naopak při brždění se natlačí dopředu. Lokty má moc nízko, takže se mu blbě zatáčí. Nohy má na stupačkách všelijak, jen ne správně a nedrží motorkou pevně v kolenou. Brzdí hlavně zadní brzdou a přední moc nepoužívá. Na výjezdu dává moc plynu, nebo v zatáčce přidává a ubírá plyn (tzv. vrká). Tyto chyby jsou běžné a vlastně docela normální, ale pořád to jsou chyby, které způsobují nepříjemné situace a pády, jakmile jezdec vjede do těžšího terénu. Zkušený trenér naučí, jak jezdit správně. Ale nebude to za jeden tréning..

Výše uvedené body (a určitě i další) se mění s tím, jak se mění podkladový materiál, jaká je jeho vlhkost, jestli se jedná o jízdu do kopce, nebo naopak z kopce a tak dále. Úplně jinak se jezdí na hlíně a jinak na písku. Ale také je suchá hlína a mokrý písek a mokrá hlína a suchý písek. Obecně jízda v sypkém písku patří mezi to nejtěžší a začátečníci to nejsou schopní zvládnout. Možná už začínáte chápat, že jízda na motorce na motokrosové trati není jen o tom, že si sednu a točím plynem.

Pokud si chcete nejdříve zjistit trochu teorie, na Youtube se dá najít spousta výukových videí (v angličtině), např. Gary Semics MX techniques, nebo třeba videa od IRC Tyre Guy (ale ty jsou už dost pokročilá a více do endura). A spoustu dalších, stačí hledat. Ale spíš si myslím, že pro nezkušeného pozorovatele bude vypadat vše stejně a proto je třeba se obrátit na dětského trenéra motokrosu.

Motokrosoví trenéři pro děti

Pokud si zadáte do vyhledávače frázi „motokrosový tréning pro děti“, zobrazí se vám několik webových stránek jednotlivých trenérů, nebo „škol“. Ve skutečnosti je trenérů mnohem víc, ale je třeba je umět najít. Nejdřív ale k těm trenérům, se kterými máme vlastní zkušenost a vím, že dělají pravidelné tréningy:

  1. Radek Toman – Motokrosová škola
  2. Petr Masařík – Masakr servis
  3. Vít Kuklík – Endurová škola

Největší zkušenost máme s Radkem Tomanem a jeho Motokrosovou školou, za kterou jsme měli tu čest i dvě sezóny závodit. Radka můžu doporučit jak na úplně začátky a seznamování s technikou, tak na tréningy motokrosu a endura pokročilých jezdců. Má spoustu zkušeností s tréninkem dětí už od nejmladšího věku, tedy zhruba 5 let. K Petrovi Masaříkovi, alias Masařkovi, jsme začali chodit až po té, co se Vojta u Radka naučil základy. Vím ale, že u Masařky začínají i malé děti. S Endurovou školou Víti Kuklíka mám zkušenost menší, ale vím, že se věnují i úplně malým dětem a začátečníkům. Zajímavé je, že mají k dispozici vlastní motorky, které jsou schopní na trénink zapůjčit.

Co se týče výše uvedených jmen, každý z trenérů je trochu jiný a má trochu jiný styl. Všichni to jsou bývalí úspěšní závodníci. Všichni se pohybují v okolí Prahy a Středočeském kraji. S trenéry s Moravy nemám zkušenosti, pokud se mi ozvete, můžu vás doplnit do seznamu.

Kromě těchto tří, kteří se nabízejí motokrosový tréning pro děti a (nejen) začátečníků na plný úvazek máme zkušenosti i s několika dalšími trenéry. Z nich bych vypíchnul dva, o kterých zároveň vím, že se tréninkům věnují celoročně. První je Martin Michek z Českých Budějovic a druhý je Václav Kovář (jižní Morava). Oba jsou trenéři, ze kterých jsem byl nadšený, protože nejen umí jezdit, ale i umí to i naučit. Oba to jsou aktivní závodníci, které není třeba představovat. Václav Kovář se ale, pokud vím, věnuje spíše pokročilejším jezdcům.

Kde sehnat trenéra, pokud nebydlíte v dosahu těch, které jsem uvedl? Doporučuji kontaktovat jedno ze středisek motocyklového sportu a zeptat se. Při každém středisku obvykle působí nějaký trenér a když ne, měli by být schopní někoho doporučit.

Seznam středisek motocyklového sportu

Tato střediska motocyklového sportu (SMS) zaměřená na motokros jsou uvedena v aktuální žádosti o licenci (r. 2023)

Kontakty na uvedené SMS jsou také na stránce Autoklubu ČR.

Cena tréningu? Podle mých zkušeností zhruba od 700 Kč za jeden tréning. Ten pak bývá obvykle v trvání 3-4 hodin.