Jakou motokrosovou motorku pro dítě

Rozhodl jsem se napsat pár příspěvků na téma „dětský motokros“, protože by to mohlo pomoct někomu v začátcích. Jsou to naše zkušenosti a je klidně možné, že někdo má jiné zkušenosti a nebo se v něčem pletu.
Předpokládám, že už máte jasno, že se chcete s dítětem jízdě na motocyklu věnovat. Pouze napíšu své hodnocení pro a proti dětskému motokrosu. Motokros = jízda po motokrosové trati s uměle vytvořenými prvky (typicky skoky). Enduro = jízda po přírodní trati (výjezdy, sjezdy atd.). Omluvte zjednodušení.
Pro:
- Je to krásný sport
- Posouvá dítě po fyzické i mentální stránce
- Je to sport pro celou rodinu
Proti:
- Je relativně nebezpečný
- Je finančně náročný

Krása sportu je samozřejmě individuální věc, tak to nebudu rozmazávat. Co se týče fyzické náročnosti: Vyzkoušel jsem hodně sportů, většinou týmových. Dokud jsem nevzal motorku do terénu, měl jsem takový klasický dojem, že člověk na tom jen sedí a točí plynem. No, ve skutečnosti je to tak, že jedete na něčem, co váží víc, než vy a neustále to pod vámi má snahu spadnout, zatočit někam jinam, nebo vás to jinak shodit. A vy se všemi svaly svého těla snažíte řídit motorku tak, abyste nespadli a zatočili, kam potřebujete. Druhý den pak zjišťujete, že máte svaly, o kterých jste dříve nevěděl.
Je to opravdu náročné a je potřeba na to myslet, protože pro malé děti to může být náročné až moc. Mentálně to pak dítě (i dospělého) posouvá v tom, že se musí naučit pracovat se strachem, musí se naučit zhodnotit své schopnosti a nepřekračovat je. Musí se naučit nevzdávat se a i když spadne, zvednout se a zkusit to znovu. Samostatná kapitola je, kolik se toho musí jezdec naučit. Technika jízdy je hrozně rozsáhlá a dítě se musí naučit přemýšlet v relativně velké rychlosti. Tolik stručně k těm „pro“.
K těm proti – určitě je motokros nebezpečnější, než šachy. Dobře, je to potenciálně dost nebezpečný sport. Ale neznamená to, že je pro děti nevhodný. Je ale třeba k ježdění na motorce přistupovat s velkým respektem. Když se dodržují určitě zásady, je motokros pro děti celkem bezpečný sport, který se z pohledu nevymyká třeba fotbalu. Problém je, že děti jsou závislé v tomto na rodičích a občas vidím, že to jsou rodiče, kteří dělají pro děti tento sport nebezpečný. Děti a zejména malé děti občas nedokáží odhadnout, že vlastně jedou docela rychle a když spadnou, můžou se zranit. Je na rodiči, aby dítě spíše brzdil, než aby ho naopak nutil jet nad svoje možnosti. Ale k tomu se dostanu někdy jindy. Co se týče finanční náročnosti, patří motokros k těm levnějším motoristickým sportům. Vše, co má 4 kola bude řádově dražší. Pokud chcete dělat sport, u kterého je cítit spálený benzín a slyšet motor, moc levnějších nebude (nejspíš jen trial). Nicméně, je to pořád docela drahý sport a pokud chcete s dítětem dělat tento sport správně, bude to stát minimálně vyšší desítky tisíc, spíše ale stovky tisíc korun za rok. Nejdražší je samozřejmě motorka, takže třeba druhý rok už by mohl být levnější, ale k tomu se také dostanu. Co myslím tím správně? Nestačí motorka a nestačí jen nějak jezdit. Technika jízdy je vymyšlená (byť se stále vyvíjí, ale už ne dramaticky). Je třeba, aby dítěti někdo vysvětlil, jak se správně jezdí a to zejména z důvodu bezpečnosti. Proto ti správní trenéři dětí se zaměřují na to, aby dítě zvládlo projet trať hlavně bezpečně a až po té se řeší, jak zrychlit. Pokud nemáte zkušenosti, hrozí, že se dítě naučí zlozvyky, které bude později složitě odstraňovat. Ale o technice jízdy někdy jindy.
Tolik k úvodu, kde jsem se trochu moc rozepsal
Jak vybrat motocykl pro dítě 5-8 let
Popíšu naší cestu. Vím, že někteří rodiče, hlavně z finančních důvodů volí levnější čínské, nebo italské motorky (LEM), různé pitbiky a podobně. Nemám s tím zkušenost, protože myslím, že to je špatná cesta a tak jsem po ní nešel.
Pro nejmenší děti ve věku 4-5 let se nabízí v podstatě 2 možnosti. První je Yamaha PW 50 a druhá je KTM SX 50 Mini. Zatímco „péwéčko“ je motorka pro úplně začátky, hodná a bezúdržbová, KTM SX 50 Mini je v podstatě závodní stroj. Nevím, jestli je dobrý nápad na ní začínat. A když píšu KTM SX 50, existují ještě Husqvarna TC 50 a Gas Gas MC 50. Jsou to 3 technicky stejné motorky, které se liší jen polepy plastů. Takže když budu psát o KTM, můžete si dosadit Husqvarnu a Gas Gas. Všechny tyto motorky o objemu 50 ccm mají odstředivou spojku a nemají vícestupňovou převodovku.
My jsme šli se synem ale ještě trochu jinou cestou a tou byla Yamaha TT-R 50. Na rozdíl od prvních dvou má 4 taktní motor, elektrický startér a automatickou, 3. stupňovou převodovku. Zvolili jsme tuhle motorku proto, že na PW byl Vojta už velkej a posadit ho na raketu KTM jsme se báli. Nevím, jestli jsme udělali dobře. Yamaha TT-R 50 je totiž docela těžká a určitě se nejedná o žádný závodní motocykl. Ani tlumiče, ani brzy nejsou vhodné na nějaký intenzivní provoz na motokrosové trati. Ale my jsme na závodit na trati původně nechtěli a brali jí jako větší alternativu k PW.
Tady už je Vojta po půl roce ježdění na TT-R 50
Nejlepší postup by podle mně byl: PW50 > KTM SX 50 Mini > KTM SX 50. Ale často vidím přechod z PW rovnou na KTM SX 50 a přeskočení „miníka“. Občas někdo začíná rovnou na KTM SX 50.
Věk dítěte je spíš orientační, důležitější je výška a váha dítěte. Některé je už v šesti letech dost velké a tak musí začínat na KTM SX 50. KTM SX 50 je už skutečná závodní motorka. Stačí dvě čísla – 42 Kg a okolo 12 koní (výkon výrobce neudává). Nezkušené dítě dokáže motorka nepěkně vystrašit . KTM prodává sadu na snížené výkonu někam na 5,5 koně, ale nevím o nikom, kdo by jí použil, jsou s tím pak prý nějaké problémy (a že jich je na té motorce občas i tak dost).
Občas se na tréningu objevil někdo na nějaké jiné motorce. Viděl jsem hodně starou KTM 50, ještě vzduchem chlazenou. Pak děti na LEM 50, což je italská mini motorka. Vždy to bylo pro děti spíš utrpení, protože na motokrosové trati potřebujete, aby měla motorka výkon (ono těch 12 koní není v bahně zas tak moc), aby motorka měla kvalitní tlumiče, aby měla dobré brzdy a celkově byla dostatečně robustní. To podle mně splňují pouze výše uvedené stroje.
Slyšel jsem argument, že když rodič neví, jestli ho ježdění bude bavit, nechce kupovat drahou motorku a koupí raději levnou „čínu“. To je asi pochopitelné, ale je několik důvodů, proč i tak koupit raději některou z těch, které jsem doporučil. Za prvé, „péwéčka“ si drží cenu. Pokud koupíte bazarové PW za 35 000, můžete počítat s tím, že ho za stejnou cenou prodáte. Pokud koupíte ojetou KTM 50 za 60-70 tisíc, při dobré údržbě jí po roce za podobnou cenu prodáte. Samozřejmě když koupíte novou KTM 50 za 105 tisíc, prodáte jí už se ztrátou. Pokud začínáte a nevíte, jestli dítě u sportu vydrží, kupte klidně ojetou, ale vhodnou motorku. Dítěti dokáže sport znechutit i to, že se bude na motorce pořád něco spravovat, nebo že motorka nebude dobře fungovat jako celek a ostatní okolo něj jezdí výrazně rychleji, zatímco dítě se na trati trápí.
Je tedy také třeba počítat s tím, že zatímco Yamaha PW je bezúdržbová motorka (nijak extra výkonná, s kardanem místo řetězu), tak KTM SX 50 je závodní motorka, kde se maximálně šetřilo na hmotnosti a zároveň se z motorky doluje co největší výkon. Tyhle dvě věci logicky nejdou moc do sebe. Dokud je dítě lehké (20-25 Kg), jezdí na malých kolech a nejezdí závody, protože se teprve učí, tak KTMky docela drží. Když už je dítě těžší, motorka má s ním více práce a je více zatížená. Když se přidají velká kola, je to další zátěž. Když se začne závodit, je to opět zátěž navíc. A když se závodí, obvykle je trať nakropená, tzn. začíná se v bahně. Kombinace těžké dítě, velká kola, bahno a závodní tempo = motorka je kasička na peníze. Když to ovšem vezmete z té pozitivní stránky, na malé KTM SX 50 se naučí dítě jezdit a táta opravovat vše na podvozku i motoru. O tom zase někdy jindy.
Záměrně jsem se věnoval motorkám pro nejmenší děti, větší děti od 8-9 let mohou začínat na motorce o objemu 65 cm, která už má standardní převodovku.
V USA je velmi rozšířená značka Cobra, která vyrábí několik typů motorek o objemu 50 ccm. Tyto motorky se do Evropy nedováží, alespoň já jsem je nikde neviděl.
Závěr a orientační ceny (v roce 2022)
Pro úplné začátky zvolte Yamahu PW 50. Pokud to s motokrosem myslíte vážně, nevyhnete se pořízení KTM SX 50, případně klonů Husqvarna TC 50, nebo Gas Gas MC 50.
Yamaha PW 50 stojí od 35000 ojetá do 50000 nová.
KTM SX 50 stojí od 40000 za motorku buď s velkým nájezdem, nebo ve špatném stavu, do 105000 za novou. Díval bych se po motorkách s nájezdem do 50 hodin, které můžou (ale nemusí) být ve stavu nové motorky. Motorky s tímto nájezdem budou stát mezi 70-80 tisíci.
Pořízením motorky to ale teprve začíná. Dokud budete jezdi na PW (a nebo na TT-R jako my), tak nejspíš nic moc dalšího, kromě benzínu, nebudete potřebovat. S KTM SX 50 se situace může obrátit. Větší výkon motorky už znamená, že budete muset měnit zádní a občas i přední gumu. Ty dnes stojí okolo 1000 Kč. Budete muset měnit olej, nejlépe každé tři hodiny. Jedná se ale jen o 200 ml a rozhodně nedoporučuju to zanedbávat. V olejové lázni totiž běží odstředivá spojka. Dokud je dítě lehké a nezávodí, nebo obecně „netahá“ (za plyn), tak může spojka vydržet i vyšší desítky hodin. A když je těžší a závodí, může spojka vydržet třeba jen 20 hodin. Provoz závodních motorek se neměří na kilometry, ale na motohodiny a proto je na každé motorce (nebo by měl být) měřit motohodin.
Každopádně spojka stojí okolo 3500 Kč a spojkový koš okolo 2500 Kč. Dále se mění: řetěz, rozeta, pastorek (přední řetězové kolečko), vodítka řetězu, ložiska v kolech, gufera ve vidlicích, rukojeti řidítek – pokud dítě padá – a tomu se nevyhnete. Po 30-50 hodinách by se měl měnit píst a ojnice. Zapomněl bych na brzdové destičky. Na některých písčitých tratích klidně vydrží jeden tréning, ale jinak samozřejmě déle. No, servisu se budu věnovat v nějakém jiném článku.
Pokud Vás můj článek neodradí (a to není mým cílem), můžete se směle pustit do sportu, nebo koníčku, jakým je motokros.

Příště napíšu článek o výběru vybavení a ochranných pomůcek pro děti. Tedy o věcech důležitějších, než je motorka.